hl

(Lifestyle blog o spontánním studentském cestování, focení, vegan produktech a občas knihy)

neděle 24. března 2019

Čím mi obchody a eshopy kazí náladu

Existují některé produkty, manýry, bůhvíco, nad kterými se pokaždé pozastavím, řeknu si "Proboha, proč?". Nebo jsem na ně zvyklá a když nad tím začnu přemýšlet, dojdu k té samé větě. A vůbec mě zaráží, na kolik blbostí jsme si zvykli.
Najde se pár věcí, které opravdu nikdy nepochopím a dneska se o ně s vámi podělím. Jsou to kolikrát i "drobnosti". Jenže nelogické, tak třeba se mnou někdo z vás bude soucítit, nebo mi představíte své nápady. Jednoduše se dneska budeme soustředit i na drobnosti, protože i ty jsou v životě důležité. A proč ne, že?

Ale abychom celou dobu nebyli jen negativní, přeju vám krásný den, snad je u vás taky tak krásně, jako tam, kde jsem zrovna já. Už se těším na posezení u kafíčka na zahradě, klid a učení. Dneska jsem dokonce vstala dost brzo. Sice jsem měla vstát dřív, měla jsem někam jet, ale bohužel to se nepovedlo. Nicméně já se nenechala znervóznit udělala si kafe a snažím se být produktivní.
Tak tedy pojďme na článek.




1. Metrové účtenky
Kolikrát i víc. Proč? Jasně, některé informace tam vynechat nemohou. A bylo by skvělý, kdyby existovaly jen nějaké aplikace pro ně. Ale účtenky tu s námi jsou a mnoho lidí, když jde na běžný nákup, vyhodí účtenku při odchodu.
Jenže kupříkladu když jsem šla pro 4 věci do Tesca, nesla jsem si asi 40 cm účtenku. A víte, co na ní bylo? Seznam, kód A POTOM "Jak se vám dnes nakupovalo?" a zbytečný text o ničem. TESCO výhody? Proboha k čemu je mi na každé účtence informace o 80 kč slevě na nákup při nákupu nad 100 kč? Stačí mi to hodit na plakát, do emailu, do reklamy, když už to chcete vnutit. Kolikrát denně mění prodavačka váleček? Docela by mě to zajímalo.

2. Neviditelný sortiment
Nejlepší nákup je ten, který tam vůbec není. Ale nabízejí ho. Týká se to samozřejmě toho, co potřebujete víc. Kupříkladu zrovna u nás byl asi 2 měsíce regál pro "eko tašky" úplně prázdný.


3. Pytlíky papír + igelit
To, že prodávají mikrotenové sáčky, na to jsme si zvykli. Můžeme je nahrazovat, víckrát využít. Ale co mi nikdy nešlo na rozum? Výroba papírových pytlíku s igelitovým proužkem uprostřed. Sakra, proč?
A dokonce jsem zjistila, že nejsem sama, kdo to nechápe. Tak se mi ulevilo.
Ne vážně, kde je význam?
Právě díky nim mě napadlo sepsat článek.

4. Vyber si z 0 % a 10 %
To, že různé značky vyrábí určitý sortiment a poté se vám obejví X různých možností jednoho 100% džusu, to jen tak nezmizí, protože to očividně pořád vydělává.
Co mi ale vrtá hlavou, proč obchod prodává svůj sortiment, ale ne 1, rovnou 2 nebo 3 druhy. A ne, že by se od sebe nějak extra cenově lišily. A ty nejlevnější nejsou ani použitelný.
Kdyby ty peníze vzali a využili na jeden jediný druh, který by mohl být klidně i stejně kvalitní, třeba kvalitnější, lidé by ho stejně koupili, protože by to byla pořád pravděpodobně nejlevnější varianta a nic levnějšího by na ně nečekalo.
Protože holt lidé koukají na tu cenu, no.

5. Držáky k ničemu
Například nějaké drobné produkty, které jsou v plastových držácích třeba po 6. Asi aby se v krabici nepomlátili, ale ne že by stejně ty další v krabici byly úplně volně a vždy v pohodě. (Jo, vím to, pracovala jsem v supermarketu). Člověk to z toho nemůže sundat, potřebuje obě ruce, tudíž je to zbytečná práce navíc, no a všechno kolem bez držáčků drží a nepadá.
Tak já nevím, jestli to vůbec plní nějaký svůj účel, než že to obtěžuje zákazníky.

6. E-shopový systém ochrany
Objednávala jsem si paměťovou kartu. Ta je zabalená do takového placatého obalu. A víte, jakou specialitku si pro mě eshop připravil? Zabalili tento placatý obal do krabice cca 15x10x5 cm (bůhví) a do ní narvali milion metrů bublinkové fólie.
To dám asi příště dětem, ať z toho má alespoň někdo radost.

Proto díkybohu za obchody, které už trochu přemýšlejí nad balným.

Tak jsem se vypsala ze svých vnitřních pocitů a já vám děkuji, že si je vyslechnete. A dole se taky můžete vypsat z toho, co obtěžuje vás. Abyste se měli zase o trochu líp.




17 komentářů:

  1. Myslela som si, že som jediná koho tieto hlúposti v obchodoch vytáčajú a som rada, že to niekto cíti rovnako. Vždy mi pripadalo, že obchody týmito spôsobmi produkujú ešte viac zbytočného odpadu alebo nemajú správne zvládnutú logistiku. :)

    OdpovědětVymazat
  2. Super článek, i mě takové věci trochu vadí, někdy fakt ty obchody dělají bůhvíco jen aby měly zákazníky a útratu ... taky si myslím že s těmi účtenkami je to zbytečný a ty pytlíky taky nechápu, je to spíš asi aby pak u pokladny viděli co v tom máš, ale je to debilní no motat papír a plast dohromady ... mě třeba hrozně vadí jak mají milion pokladen a vždy fungují tak dvě :D
    MyGoldenMind

    OdpovědětVymazat
  3. Jako člověk, který pracuje v logistickém centru zajišťujícím kompletování a balení zboží objednaného přes eshop, to vidím z té druhé stránky a bohužel to není tak jednoznačné a jednoduché :-) Balící stůl má určité rozměry, stejně tak prostor okolo, kde jsou jednotlivé velikosti kartonů atd., a z kapacitních důvodů prostě nejde mít 50 druhů velikostí obalů "pro všechny případy", to by buď ty obaly byly vypotřebovány během pár minut a musely by se furt doplňovat, nebo by pracoviště muselo mít o dost větší rozměr, ale to by se zase chudák pracovník nalítal a hlavně ten sklad by musel být asi nafukovací, aby se tam těch x desítek stanovišť vůbec vešlo, což také nejde, že. Takže se holt občas stává, že nějaká drobotina alá paměťová karta nebo powerbanka posílá v krabici, která je trochu nepřiměřeně větší :-) A to ještě nezmiňuji, že přepravní společnosti mají také své požadavky na zabalení kvůli případným reklamacím, kdo za poškozené zboží vlastně může, atd., takže se z toho balení stává pomalu "věda". Pravda, u nás se to nevyplňuje bublinkovou fólií ani jinými plasty, ale recyklovaným papírem, což je aspoň ekologičtější varianta.

    FreeZe

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak samozřejmě mně nešlo tolik o velikost krabice, což mi sice nešlo na rozum, tak děkuji alespoň za toto vysvětlení, ale o to, že byla narvaná bublinkovou fólii (což bych řekla že zrovna bylo opravdu dost) a že ji obalili 3 vrstvami další folie. Navíc eshop prodávající velké množství menších produktů, tak asi v záloze má menší balíky, tohle bylo na paměťovku, dokonce třeba i telefon nebo podobně velké balíčky dost velký. Ale upřímně z těchto 6 bodů mě ta velikost krabice trápila nejméně. :D Rozhodně chápu, že ne vždycky jde vše ovlivnit. To bych musela nadávat na mnohem víc věcí a to bychom si zbytečně kazili den. :D Je super, že využíváte šetrnější varianty

      Vymazat
  4. Ja som ten spravny hejter obchodov a eshopov. A presne preto tam udem len vtedy ked mam presny zoznam toho, co kolko a ake kupit. Kvoli tým hlupostiam a marketingovym akciam. Klapky na uši a utekam lebo budem mat siahodlhe uctenky s vecami ktore nepotrebujem. A tasku s batohom na chrbte mam stale aj s vlastnymi sackami na ovocie a pecivo.
    Ten zbytocny odpad je vsade a ked vidim ten obalovy biznis. . a narod ktory odhadzuje miliony mikrotenovych sackov pod nohy a este sa rozculuje ked im ich predavacka nauctuje za 2 centy. .
    Ale to Eko povedomie musi mat kazdy v sebe. Kym my to budeme pouzivat obchodnici s tym neprestanu.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přesně tak. A proto jsem ráda, že se to dále rozšiřuje a že i já mám možnost alespoň trochu více rozšířit toto téma. Třeba u nás ve škole. Holt nad tím musí člověk uvažovat.

      Vymazat
  5. Tyhle věci mě taky štvou. Mě hlavně třeba okurky v plastu... No a ty papírovoigelitový pytlíky jsou naprosto mimo -_-

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No pravda! Celkově je ovoce a zeleninu kupovat na trhu, než v supermarketu. Plno zbytečně zabalených věcí. A u těch okurek dvojnáob.

      Vymazat
  6. Skvělý článek, některé tyhle věci mě taky štvou :) Taky nechápu, proč se dělají papírové pytlíky s plastovým středem, úplně to postrádá smysl. A nejlepší je když mi miniaturní věc přijde v obrovské krabici narvané igelitem :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Kdyby alespoň nebyly narvané! :D To se chytneš za čelo, ale tohle je vtipné no.

      Vymazat
  7. Upřímně s tebou souhlasím, mě třeba ještě dost štve, když někdo nakupuje ve stylu, že všechno musí rvát do pytlíků - koupí si jednu papriku, strčí ji do sáčku, koupí citron, strčí ho do sáčku, koupí jogurty (!!) a strčí je do sáčku. To prostě absolutně nechápu... Jako ne že bych si občas třeba pečivo nevzala do sáčku, ale trošku nad tím přemýšlím, kolik toho využiju.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano, to mě taky občas zaráží, ty jogurty... :D Nikdy se mi s nimi nic nestalo, tak nechápu. Ano, ono začít nad tím byť jen trochu přemýšlet je krok vpřed! :)

      Vymazat
  8. Dodnes si pamatuji, když zavedli první vlnu EET, já jsem si šla koupit do pekárny žmolenkový rohlík za 5 Kč a chudák paní pokladní mi nutila 30 cm účtenku, že je to teď povinné. Toho zbytečného odpadu! Tím spíše, že účtenky nejsou recyklovatelné, speciální tiskařská barva je snad i toxická a stejně za chvíli vybledne... Věřím, že v době elektronizace státní správy už by fyzické účtenky měly být jen na vyžádání zákazníka.

    Zrovna ale papírové pytlíky s okénky na pečivo chápu, pro pokladní je mnohem snazší rozlišit, co se nachází vevnitř. Čistý igelit nedělá pečivu dobře, papír je lepší. Bez diskuze však platí, že z hlediska recyklovatelnosti je to zlo, stejně jako přehnané super balení některých e-shopů.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano, ale myslím, že polovina jistě i tak není nutná, ale naprosto s tebou souhlasím.
      To druhé chápu, ale možnosti využít papírový sáček, nechat ho otevřený a nakouknout, nebo rovnou se poptat, tak i s tím by se dalo existovat. Ony by alternativy existovat mohly, jen by nad tím musel někdo z těch obchodů přemýšlet.

      Vymazat
  9. Ty účtenky mě také štvou... je to zbytečné.

    somethingbykate

    OdpovědětVymazat
  10. Taky nechápu ty pytlíky s igelitem uprostřed, asi aby bylo vidět, co je uvnitř, ale netuším, jak to třídit. Jako vytrhnou je to takov zvláštní. A účtenky nemám ráda. Mohli by začít dělat eletronické účtenky aspoň pro platby bartou, které by se ti tam nahrávaly a třeba každý měsíc mazali (až na označené, které by byly třeba záručáky k nějakému zboží).

    WantBeFitM

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pravda, ale vidět by to bylo i před uzavřením pytlíku. Přesně tak, něco takového by se mi dost hodilo. Navíc pak člověk má šanci dohledat právě ty dražší záručáky, kdyby náhodou.

      Vymazat

Moc děkuji za komentář ♥ Každá zpráva mě moc potěší!